Saturday 10 January 2015

Langsir Dapur

Saya dah lama bercadang nak jahit langsir dapur. Akhirnya tercapai juga. Sangat amatur. Pertama kali saya menjahit projek 'besar' menggunakan mesin. Besarlah sangat projeknya.

Hmmm...Jahit lurus aje. Itupun ada senget-senget. Janji siap. Malam tadi juga gantung.

Selama ini, apa-apa hal saya suruh mak saya di Ipoh yang jahitkan. Sekarang ni, dah beli mini mesin jahit jenama Global di Lazada, rugi pula kalau tak guna sebaiknya.

Kos yang digunakan tak sampai RM10. Memandang ini pertama kali saya baru nak menjahit, saya beli kain putih 2 meter dengan harga RM5.60 dan pita putih berharga RM1. Sekurang-kurangnya, kalau tak jadi taklah rasa rugi dengan kos yang dikeluarkan.

Saya beli kain bidang 60. Kemudian saya kerat dua. Kain yang lebih tu saya cadang nak buat langsir tingkap bilik air. Harapnya nanti saya rajinlah hendaknya.

Walau apapun, alhamdulillah, akhirnya siap juga. Tak cantik mana pun sebenarnya, jadilah. Saya juga yang nak mengahadapnya hari-hari.

2 comments:

  1. Huahua, jelesnya dah siap langsir jahit sendiri...

    Cantik la kain tu, kalau kami, conpem xreti pilih.
    Wah, bilik air nak letak langsir ek, tak terfikir plak...
    Kadang2 risau gak, ada org skodeng ke, hahaha...

    Tahniah Haz, terbaekk!

    ReplyDelete
  2. Hehe kain murah je Nabilah. Semeter RM2.80 kat Nagoya. Dulu-dulu kat kampung, opah selalu pasang langsir jenis kain ni kat tingkap kayu.

    Hua mesin jahit tu, dah lari paksi dia punya sekoci. Tak tahu nak betulkan macam mana. Asyik tersangkut je bila jahit skit. Kena angkut bawak kedai la suh betulkan.

    ReplyDelete